Matamoros - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Christiaan De Lange - WaarBenJij.nu Matamoros - Reisverslag uit Logroño, Spanje van Christiaan De Lange - WaarBenJij.nu

Matamoros

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

08 Mei 2016 | Spanje, Logroño

Inmiddels hebben we de Navarra verlaten voor de Rioja streek, waar men niet alleen heel erg goede wijnen heeft maar waar de apostel Jacobus een speciale plek inneemt in het leven van de mensen uit deze streek. Dit heeft voornamelijk te maken met een verhaal ten tijde van de islamitische overheersing van Spanje.
Tijdens een grote veldslag, dicht bij Logroño waar ik mij nu bevind, zou de geest van Jacobus, rijdend op een paard, de agressor hebben verslagen. Hierdoor heeft de apostel in deze streek de naam Matamoros gekregen, hetgeen morendoder betekend. Zelf denk ik eerlijk gezegd dat het weer en het landschap het Christelijke leger ook een handje geholpen heeft ;-)

Iedere dag heeft overigens zo'n beetje het zelfde ritme. Om een uur of half zes word ik wakker, waarna ik mijn spullen inpak en rond zeven uur begin met lopen. Onderweg drink ik vaak een kop koffie en neem een soort van omelet als ontbijt. Hierna probeer ik vaak veel km's te maken om na het middaguur een slaapplaats te zoeken waar ik mijn blaren ga prikken, ga douchen, de was doe en een hapje ga eten om weer op tijd naar bed te gaan.
Wanneer ik onderweg niet in gesprek ben met andere pelgrims, probeer ik vaak wat te genieten van de muziek die op mijn telefoon staat.
Tijdens de laatste etappe, terwijl ik mezelf weer eens heel erg zielig voelde, luisterde ik naar een nummer genaamd Grace, van Michael W. Smith. Hierbij zingt hij onder andere: "Forgive me Lord, when I'm weak and lost. You traded heaven for a wooden cross". Dit soort teksten zetten je vervolgens aan het denken... Het is niet zo dat ik deze tocht doe om te proberen het lijden van Jezus te evenaren, wat wij natuurlijk ook nooit zouden kunnen, maar het zet mijn eigen "lijden" wel in een ander perspectief...
Niet veel later overigens, tijdens een moeilijk stukje route, hoor ik ineens André Hazes in mijn oor tetteren dat het mooi geweest is en dat het de hoogste tijd is om naar huis te gaan... Waarom heb ik deze muziek überhaupt op mijn telefoon vraag ik mij dan af....
Een nummer wat ik de afgelopen route misschien wel tien keer herhaald heb is een klassiek stuk, genaamd "Finlandia, Op 6". Waarschijnlijk zullen sommige lezers van deze blog het laatste gedeelte van dit stuk wel herkennen, net zoals de bekende tekst die later bij deze mooie klanken zijn geschreven en begrijpen waarom ik zo van dit stuk houd.
Een fijne zondag (en moederdag) toegewenst allemaal!

  • 08 Mei 2016 - 23:39

    Sandra Kok:

    Chris ik geniet van je reisverslag succes met je verdere reis!

  • 10 Mei 2016 - 21:59

    Ben Inge En Bram:

    Alweer een week verder en veel nieuwe berichten te lezen. We zij echt super trots op je !en zo gaaf om alles mee te beleven op deze manier.
    Wat leuk dat je al zoveel leuke mensen hebt ontmoet , ziet er erg gezellig uit allemaal.
    Zet m op zwager ! Proud on you !

  • 15 Mei 2016 - 23:00

    Bassio:

    Hoe heet dag nummer van Liverpool ook alweer dat ze zingen voor de wedstrijd! ;-) We denken hier aan je maat!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Logroño

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Juni 2016

Het einde van de wereld

27 Mei 2016

Galicië.

25 Mei 2016

Laatste poging

22 Mei 2016

Astorga

18 Mei 2016

Loslaten 2.0
Christiaan

Dag allemaal, Dit is een reisdagboek mbt mijn voorgenomen pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, ook wel de Camino genoemd. Alhoewel dit verslag in eerste instantie bedoeld is voor mijn gezin, om mij tijdens mijn reis te kunnen volgen en op de hoogte te blijven van al mijn avonturen, hoop ik natuurlijk dat een ieder die mij om voor reden dan ook volgt, mijn verslagen met plezier zal lezen.

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 4524

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

22 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: