De Meseta - Reisverslag uit Sahagún, Colombia van Christiaan De Lange - WaarBenJij.nu De Meseta - Reisverslag uit Sahagún, Colombia van Christiaan De Lange - WaarBenJij.nu

De Meseta

Blijf op de hoogte en volg Christiaan

17 Mei 2016 | Colombia, Sahagún

De afgelopen dagen heb ik voornamelijk verbleven in kloosters e.d. waar niet altijd WiFi is en waardoor het soms lastig communiceren is met het thuisfront en om een stukje te schrijven, vandaar deze keer een iets langer stuk.

Nadat we de afgelopen week de stad Burgos hebben verlaten, zijn we in een gebied aangekomen, genaamd de Meseta. De Meseta is een hoogvlakte ten westen van Burgos en is niet alleen een uitdaging voor het lichaam, maar ook voor de geest. Dit gebied wordt nl ook wel vergeleken met een woestijn. Niet zozeer vanwege het zand maar wel vanwege de kleur van de omgeving en de zinderende hitte in de zomermaanden. Het is de graanschuur van Spanje en lijkt zich tot in het oneindige uit te strekken. Dit is gelijk ook de mentale dreun die je krijgt wanneer je in dit gebied grote afstanden af moet leggen om in het dichtstbijzijnde dorp te komen.
Deze dorpen zijn echter totaal niet te zien tijdens het lopen tot ze tot op een paar honderd meter genaderd zijn. Ze bevinden zich namelijk in dalen met stijle hellingen en zijn werkelijk pareltjes om te bezoeken en te beleven.
Vanuit je kamer in een van de schitterende herbergen kan je meegenieten van het gelach, gezang en het Spaanse gitaarspel wat zich op straat afspeelt.
Dorpen als deze zijn vaak ook trekpleisters voor de zogenaamde Camino zwervers. Mensen die eens op dit pad beland zijn en er nooit meer af gaan, zoals een Duitser die ik sprak en die al 25 jaar op deze route bivakkeert en leeft van de giften van de bezoekers van deze regio.
Lopend door de nu nog groene graanvelden is ondanks de uitdagende factoren echt een feest. Langs het gehele pad wordt je namelijk getrakteerd op de mooiste bloemboeketten die de natuur je als het ware als cadeau aanbied, alsof je over de Via Galdiola Nijmegen binnenloopt na het uitlopen van de Nijmeegse vierdaagse.
Daarnaast wordt je in dit gebied getrakteerd op vergezichten van misschien wel 50 km en zijn daar altijd de besneeuwde bergtoppen in het verre noorden.

Zoals jullie overigens wel weten loopt de Camino (Frances) vanaf de grens met Frankrijk tot Santiago de Compostela in het westen van Spanje. Iedere dag komt de zo'n dan ook in mijn rug op om vervolgens over mijn linker schouder te draaien tot het moment dat het voor mij tijd is om te rusten. Je raad het dus al, Helle moet gaan leren leven met een man met twee gezichten want de linker helft van mijn lichaam (gezicht) is redelijk zwart aan het worden terwijl de rechterzijde nog tamelijk blank is. Misschien moet ik de Camino dus ook maar terug gaan lopen om enigszins in evenwicht te blijven.

Op de Meseta staan overigens bijna geen bomen zodat het redelijk onmogelijk is beschutting te zoeken tegen de zon.
Afgelopen nacht heb ik echter meer last gehad van kou dan van de zon. Aangezien we namelijk op de helft van de Camino zijn aangekomen (na 400 km) hadden we bedacht om deze etappe, die toch enorm lang(dradig) is, in de nacht af te leggen. Met heerlijk regionaal eten (voornamelijk kaas en chorizo) hebben we midden in de nacht gevierd dat we dit punt bereikt hebben. Misschien is vieren niet helemaal het juiste woord om te gebruiken, want over dit punt heen gaan betekend natuurlijk ook gelijk dat we steeds dichter bij Santiago en dus ook het einde van de Camino komen. Mixed feelings dus, alhoewel ik tegelijkertijd ook niet kan wachten om mijn kinderen (en Helle natuurlijk) een dikke knuffel te geven.

Tijdens deze nachtelijke tocht heb ik overigens zo'n 40 km afgelegd waardoor we de stad Leon tot zo'n 70 km genaderd zijn. Ik hoop dat het bezoeken van deze stad niet uitloopt de (kleine) deceptie die ik heb ervaren bij het bezoeken van Burgos.
Wat overigens wel de moeite waard is om te bezoeken in deze stad, is de enorme Kathedraal in deze stad. Nog nooit heb ik zo'n rijkelijk versierd Godshuis gezien. Alhoewel deze term misschien niet helemaal de juiste is voor dit gebouw. Wanneer je alle vergulde kapellen ziet die ter eren van belangrijke families of voor- en in opdracht van belangrijke kardinalen (met geld van arme burgers), begint mijn protestantse hart toch wel ietwat te protesteren. Dit terzijde is het wel een bouwwerk wat je eens gezien moet hebben.

Een ander hoogtepunt in mijn reis door Spanje is een bezoek aan een Pharmacia. Een bezoek aan een Pharmacia met een groen kruis is als een bezoek aan een dokter en waar ik eerst nogal liep te tobben met mijn voeten, ben ik inmiddels zo goed geholpen dat eea behoorlijk begint te genezen.
Helaas loop ik inmiddels wel rond met de werkvoorraad van een gemiddeld regionaal ziekenhuis waardoor het gewicht van mijn rugzak niet echt wil afnemen.

Om de reis goed op me te laten inwerken, te genieten van alles wat de Camino me brengt en er vooral ook geen wedstrijd van te maken, heb ik besloten om de komende dagen wat rustiger aan te doen.
Misschien vind ik in deze periode dan ook nog wel wat inspiratie om nog een stukje te schrijven.

Adios!


  • 18 Mei 2016 - 13:04

    Helle:

    Mooi stukje proza! Leuk om te lezen..... Zet hem op en blijfvooeal genieten, want voor je het weet is het einde in zicht! Hou van je!!!

  • 18 Mei 2016 - 15:08

    Vader En Moeder De Lange:

    18-5-2016
    Leven met je mee -zijn trots op je !!!!!

  • 18 Mei 2016 - 20:31

    Aleida:

    Lieve Chris. Super knap hoor! Gerhard zei onder het eten: Heeft Chris nog wat geschreven? Nu dus wel ! Heel leuk om je zo te volgen. Heel fijn dat het met de blaren beter is. Houden zo. Het lijkt ons geweldig zo'n tocht. Maar oooo zo zwaar! Succes maar weer en je hebt nog even de tijd toch? Liefs Gerhard en Aleida.

  • 18 Mei 2016 - 20:33

    Aleida:

    O ja Chris. Blijf vooral doorgaan met het schrijven. M.n over de lokale bevolking. En hun gewoontes etc. Vind ik zoo leuk! Liefs. Aleida.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Sahagún

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

03 Juni 2016

Het einde van de wereld

27 Mei 2016

Galicië.

25 Mei 2016

Laatste poging

22 Mei 2016

Astorga

18 Mei 2016

Loslaten 2.0
Christiaan

Dag allemaal, Dit is een reisdagboek mbt mijn voorgenomen pelgrimstocht naar Santiago de Compostella, ook wel de Camino genoemd. Alhoewel dit verslag in eerste instantie bedoeld is voor mijn gezin, om mij tijdens mijn reis te kunnen volgen en op de hoogte te blijven van al mijn avonturen, hoop ik natuurlijk dat een ieder die mij om voor reden dan ook volgt, mijn verslagen met plezier zal lezen.

Actief sinds 22 Jan. 2016
Verslag gelezen: 161
Totaal aantal bezoekers 4499

Voorgaande reizen:

16 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

22 Januari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: